top of page
  • Foto van schrijverAdrian Ariese

Kan ik Sociaal ondernemen inzetten op mijn data project?

Bijgewerkt op: 7 jul. 2022

Binnen DAAT bieden we de mogelijkheid om een opdracht rondom data met en zonder inzet van mensen uit ons leerwerktraject te vervullen. Sociaal inclusief dus. Daaruit volgt al snel de logische vraag: Waarom zou ik dat doen? What's in it for me? Maar dan wel vanuit de wens om weloverwogen keuzes te maken.

In de basis vervullen we opdrachten vanuit een project-opzet met inzet van onze development-teams en de daaraan gekoppelde projectleider. Die projectleider kan ervoor kiezen om dit te doen met ondersteuning èn inzet van mensen uit de doelgroep (met een afstand tot de arbeidsmarkt) die bij ons in het opleidingsprogramma zitten.

In beide gevallen mag je hiermee vanuit onze PSO30+ certificering de Social return afboeken van jullie verplichting. Echter door de inzet van mensen uit ons leerwerktraject tot data-analist maak je er een socialere opdracht van.





Wat betekent dit voor mijn opdracht en mij?


Een terechte vraag. Je in een avontuur storten zonder je voor te bereiden op de reis is überhaupt al niet slim. En zeker niet als je van tevoren je goed kunt voorbereiden. Ik zal eerst uitleggen hoe een dergelijk traject met sociale impact eruit gaat zien.

Naast de projectleider en een relevante delegatie uit een van de ontwikkelteams worden er extra mensen uit het leerwerktraject toegevoegd. Deze krijgen passende opdrachten van de projectleider en voegen daarmee waarde toe aan het project. De uren van deze mensen vallen onder het sociale programma en betaal je als opdrachtgever dus niet.

Binnen DAAT worden alle opdrachten uitgevoerd met inachtneming van de SROI die jij als ondernemer hebt. Door de hoge graad van sociale participatie hebben we met ons PSO30+ daartoe alle mogelijkheden. Dit is een bijkomend voordeel van jouw sociale insteek in een dergelijk project.



Heeft dit gevolgen voor de kwaliteit?



Het simpele antwoord is; Nee. Maar ik snap dat dit wat meer uitleg nodig heeft. De projectleider en het core development-team bewaken de kwaliteit en de uiteindelijke output. Zij hebben de doelstellingen voor ogen en bewaken deze in twee-wekelijkse (scrum) sessies naar de klant toe. Door de inzet van extra resources worden er echter meer meters gemaakt binnen het project en daardoor wordt er ook meer opgeleverd. Als een onderdeel niet lukt gaat het over. En als het weer niet lukt dan neemt het core-team het over.

Om dan nog maar een vraag te beantwoorden. Doen de trainées dan mee voor spek en bonen? Nee ze leren er veel van (structuur, datasets maken en zelfvertrouwen) maar voor jou als opdrachtgever betekent het ook bijvoorbeeld betere datasets. Een goede dataset is de fundering van iedere opdracht. Als er door de deelnemers (meer) tijd wordt besteed aan de kwaliteit van de dataset dan is dit voor hun een goede leerschool en voor het team en de opdrachtgever een beter startpunt.



Waarom of wanneer zou ik het niet doen?


Die vind ik lastiger want dat is meer een persoonlijke afweging of eentje die bepaald moet worden binnen jouw organisatie. Het "kost" je namelijk ook wat. En dat is tijd in de vorm van sociale empathie. Daarvan absorberen wij het grootste gedeelte binnen ons team maar bij een scrum-sessie geven we een trainée ook het podium. Aan de andere kant is sociale empathie ook wat het je oplevert. Dus aan jullie om te bepalen welke zijde van de medaille je kiest.

Aan jullie zijde vraagt het dus een beperkte aanpassing. In je budget of features kun je er echter wel op vooruitgaan. Je krijgt dan meer dan hetgeen je gevraagd hebt of waarvoor je betaalt. Ervaring leert wel dat projecten er niet sneller van gaan. Dus daar zit het voordeel niet in.



Welke rol krijgen de trainées?


Binnen onze werktechniek werken we in "koppels". Een senior wordt gekoppeld aan een junior. En een frontender wordt veelal gekoppeld aan een backender. In de meeste situaties wordt daar een trainée aan toegevoegd. Deze krijgt afgebakende opdrachten. Die worden gecontroleerd (net zoals binnen de koppels waar een senior de junior controleert) en indien bruikbaar toegevoegd aan of geïntegreerd in de oplossing. Deze controlerende en coachende rol ligt niet alleen bij de senior maar ook bij de junior. De projectleider is uiteindelijk de laatste validatie voordat het met jullie als opdrachtgever besproken wordt. Aangezien het echter niet alleen coderen is maar ook communiceren kan het in voorkomende gevallen zo zijn dat de trainée zijn of haar werk aan jullie presenteert.




Doen of niet doen?


Dat is aan de opdrachtgever. Als het kan dan zullen wij het voorstellen. Wij kennen immers de deliverables van jullie vraagstuk in combinatie met de leercurve van de beschikbare deelnemers. De opdrachtgever immers bepaalt. Wat we vragen is sociale empathie binnen het traject. Wat we bieden is sociale inclusiviteit met wat bijkomende voordelen zoals de eerder genoemde Social Return en het "meer-voor-minder principe".

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page