• Adrian Ariese

Hoe begin ik met datagedreven werken?

Bijgewerkt op: 7 jul.

Het kiezen van een leverancier om een platform te bouwen is een hele ingrijpende stap. Vaak wil je voorafgaand weten waar je aan toe bent. Financieel maar ook qua impact op je organisatie. En hoe inspannend gaat dit zijn voor mij en mijn afdeling?


Bij de keuze van een nieuw boekhoudpakket voor je organisatie verdiep je je in de mogelijkheden op het internet, je vraagt aan relaties naar hun ervaringen of je huurt een externe deskundige in. Voor al deze situaties geldt dat je langzaamaan gevoel wilt ontwikkelen. Voor een digitaal platform of een ingrijpende aanpak met data ligt dit echter complexer. Er zijn minder kaders, minder standaard en jij wilt met jouw platform het onderscheid maken tussen jou en je concurrent. Immers een boekhoudpakket heb je omdat het moet. Een datagedreven platform zet je op de digitale barricaden. Je stelt er je toekomst mee veilig. Door kosten te verlagen, het sneller of beter te doen dan je concurrent en er dus je marktaandeel mee te vergroten.



Maar waar haal je de informatie vandaan?


Je wilt immers zelf bepalen of datagedreven werken met een digitaal platform een haalbare kaart is zowel financieel en organisatorisch. Mijn eerste deel van het antwoord is: het internet! Daar ben je ook nu dus dat had je zelf ook al bedacht. Wat het wel moeilijk maakt is dat iedereen zijn beste beentje voorzet en het mooiste plaatje schetst. Dus is er een manier om proef te rijden of op een andere wijze met jouw digitale ambitie aan de slag te gaan?


Bij DAAT kiezen we ervoor om zaken inderdaad anders aan te pakken. Dat heeft voordelen voor jullie maar zeker ook voor ons. Mag ik je dit uitleggen?

Ik ga nog iets verder met het boekhoudpakket. Als jou verteld wordt dat je ongezien het pakket moet installeren en dat het al jouw problemen oplost dan heb je wellicht vragen. Maar als die tijd er niet is om die vragen te stellen en te kijken of jouw unieke organisatie past binnen dit boekhoudpakket dan krijg je al snel twijfels. Het voelt in ieder geval niet als een evenwichtige en weloverwogen keuze toch?

Het verhaal van de dokter

Zelf vergelijk ik ons bij DAAT vaak met een dokter. Als deze een medicijn voorschrijft zonder dat deze je goed onderzocht heeft, dan gaat het vroeg of laat mis. Niet alleen voor de patiënt maar ook voor de dokter. Uiteindelijk is er een patiënt die je aangeeft voor medische wanpraktijken.

Wij geloven dan ook in een uitgebreide intake. Daarin hebben we meerdere vormen maar deze variëren van een eendaagse intake tot een uitgebreide designsprint. Die laatste wil ik hieronder graag toelichten.

En zoals gezegd dit heeft voordelen voor eenieder.

Wat is een designsprint?

Een designsprint maakt het mogelijk om in korte tijd snel te prototypen, te designen en te testen in samenwerking met de opdrachtgever, oftewel jou. In een designsprint werkt een team van onbepaalde grootte gedurende 5 dagen aan een design issue. Sprints eindigen doorgaans met veel enthousiasme en energie, want een team heeft namelijk iets dat bijna onmogelijk leek neergezet in maar een paar dagen.

De “nieuwe manier” van designen is zo klein mogelijk beginnen, in een week tijd iets neerzetten en dat vervolgens testen met de doelgroep. Op deze manier kun je met minimale middelen bekijken of het idee kans van slagen heeft of juist niet. Deze methode is ontwikkeld door Google Ventures en wordt tegenwoordig door veel designers over de hele wereld omarmd. Ook bij DAAT juichen we deze manier van samenwerken toe. Zoals bijvoorbeeld bij ons Dashboard in een week.

Wat is de uitkomst?

De zaken die we opleveren zijn: Wireframes, concepten, infrastructurele opzet en eventueel een klikbaar prototype dat klaar is om getest te worden.

Daarnaast vormt het de basis voor een uitgewerkte offerte. Met deze offerte en alle ondersteunende materialen ben je vrij om een leverancier naar keuze te kiezen. Òf op basis van de vrijgekomen energie en het vertrouwen kies je voor ons.


Heb ik dit nodig?

Ervaring leert dat voor een volwaardig platform waar ook jullie -als mogelijke opdrachtgever- nog zoekend zijn naar de wensen, de eisen en dus een omkaderde oplossing, dat je een aantal dagen nodig hebt. Een designsprint is daarin dan aan te raden.

We kennen ook een "light" variant. Dit is een Mission Critical Data Sessie. Deze duurt een dag en is weliswaar zeer intensief maar geeft ook voor een beperkt budget, het inzicht en de kaders of een platform haalbaar is voor jullie organisatie.


En financieel?

Een designsprint (van een week) kost € 6.000,-- en een MCD-sessie (van een dag) kost € 1.000,--.

Jullie voordeel:

  • Jullie krijgen een compleet uitgewerkt plan inclusief kostenstructuur. Wij zijn voor jullie immers als architecten aan de slag gegaan. Daarmee hebben jullie geen verplichtingen naar ons toe anders dan het betalen van de rekening van de designsprint :).

  • Door het gestructureerde proces is jullie ambitie en onderscheidend vermogen helder

  • En is er voor jullie een duidelijk go/no go moment.

Ons voordeel:

  • We weten hoe we voor jullie doelmatig kunnen bouwen. Dus standaard daar waar mogelijk. En maatwerk als het moet. Hierdoor kunnen wij sneller, beter en goedkoper bouwen.

  • En we weten wat we aan jullie als klant hebben. Snap je?

Uiteindelijk hebben we beiden veel aan de designsprint. Vaak zien we dat na een designsprint i.c.m. het gebruikmaken van zoveel mogelijk standaard bouwblokken we goedkoper uit zijn. Wij hoeven geen risico-opslag te doen. Jullie kunnen beslissen om terug te gaan naar het bouwplan maar dan zonder franje.

Kortom: Als de dokter het zegt is het waar....maar wel zelf blijven nadenken.

16 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven